Mange af os bruger vores Ape som eneste transportmiddel og for mit eget vedkommende, bor på landet hvor der stort set intet gadebelysning findes.

Her opdager man hvor svagt forlyset er, jeg har testet 3 forskællige LED pære og er desværre kommet frem til det samme resultat hver gang, de duer ikke, der er masser af lys når man kikker ind i forlygten men der er intet lys nede på vejbanen.

Årsagen til at der ikke kommer meget lys ud af forlygterne er, at ledningerne og kontakten til forlygterne er meget underdimensioneret og der opstår et stort spændingsfald på grund af de alt for tynde ledninger.

På min egen tuk målte jeg kun 11,8 volt på + og - ledningen ved forlygtepæren, spændingen skal op på ca. 14 volt før pæren lyser med sin fulde styrke.

Ved at montere nye ledninger til forlygterne og et arbejdsrelæ kan vi hæve spændingen så forlygtepæren kommer op på fuld ydelse ved de 14 volt.
En yderligere fordel vil være, at montere 20 watt halogen pære med sokkel P26S.
Biltema har et færdigt lednings kit til fornuftige penge, hvor alle nødvendige dele er til stede.

ledningkit med relae

www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedel...kstralys-2000033658/www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedel...kstralys-2000033658/

Sådan tilsluttes ledninger og relæ. (Bemærk at dette kun gælder for Ape på de modeller hvor lyset tændes når nøglen drejes til start) (modeller før 9 måned 2011 se:

ape50.dk/index.php/guides/85-sadan-far-d...rom-ud-af-ape-n.html )

 arbejdsrelae

 diagram arbejdsrelae
Se evt. billede med lednings diagram.
Du skal skrue endedækslet af begge forlygter, dette gøres ved at fjerne de 4 skruer med x kærv i endedækslet.
Nu kan du komme ind til forlygtepæren, den sorte ledning i forlygten er stel (-) den sorte ledning som kommer fra relæet monteres her (ben 85 på relæ), helst på monteringsstedet ved lygten, dette gøres i begge forlygter. Den sorte ledning føres ned og monteres på batteriets minuspol BLÅ pol.
lygte ledninger

Ledningen som sidder på clipsen/forenden af forlygtepæren, afmonteres og isoleres i den ene side. Isoler kabelskoen med noget isoleringsbånd el. noget krympeflex.
I den anden side monteres denne ledning sammen med den grønne ledning fra relæet (ben 86 på relæ))
Den røde ledning skal monteres på batteriets pluspol RØD pol. (ben 30 på relæ) Husk sikringen, 7,5 amp !!
Den blå ledning fra relæ (ben 87 på relæ) monteres nu på clipsen/forenden af forlygtepæren, i begge sider.
Det er vigtigt at alle ledninger gøres så korte som muligt og at alle forbindelser - samlinger laves korrekt, sikre god forbindelse.
Ps. billedet der viser bagsiden af forlygten, er plus ledningen her "brun" det er her den "blå" ledning skal monteres.
Den sorte er stel ledningen, det er her den sorte fra relæet skal monteres, samt føres ned til batteriets minuspol (blå)

Nu skal der laves en funktionstest.
Sæt tænding på og tænd for lyskontakt (hvis denne findes)
Hører du et lille "klik" og der er lys på, er du klar. Du vil nu opleve at der er kommet langt bedre lys på.


Denne Guide er lavet af Bose54

Venlig hilsen
Ape50.dk