Optimering af indsugningen - få mere luft i gemmen indsugningen ved at trimme det lange indsugningsrør som sidder oppe under ladet, samt "åbne" luftfilteret.

Ved montering af større cylinder, kræver motoren også mere luft for, at kunne udnytte den effekt som den større cylinder er bygget til.
1) Holderen som sidder forenden af det lange indsugningsrør skal fjernes, (se billede) da afstanden imellem holderen og selve indsugningsrøret er for lille og derved virker holderen som et låg, herved opstår der turbulens og indsugningsluften står stille når der gives gas.
Dette løses ved, at fjerne holderen helt og erstatte denne med en lang stribs el. et spændebånd.
Når holderen er fjernet, kommer indsugningshullet tilsyne, hullet har en diameter på 16 mm og kan bores op til 20 mm - som er den samme diameter som hullet i den omvendte tragt der sidder i modsatte ende af indsugningsrøret, se billede.
Når dette er gjort kan motoren trække vejret frit uden modstand igennem indsugningsrøret.
2) Luftfilteret kan også trimmes, så luftgennemstrømningen forbedres, ved mindre modstand i luftfilteret.
3) De originale luftfilter elementer kan udskiftes med Malossi filterskum. Malossi filtermåtte har 2 sider, en grov og en fin side, den fine side skal vende ind mod indsugningen.
Malossi filtermåtten er ved køb rigelig stor, at der kan laves -
klippes flere ekstra filtre hertil bruges den lange filtermåtte som skabelon. læg ca. 2-3mm til i længde og bredde, Det altid godt at have et rent filter med, specielt når man kører på tørre grusveje der støver meget.
Jeg har indsat en alm. grydesvamp i rustfrit stål, som et forfilter, fordi jeg ofte kører på grusveje.
Forfilter og Mallossi filtermåtte vædes enten i filter olie, el. alm 2 takts olie, olien binder støvet til filteret.
Bruges de originale filtermåtter, vil jeg anbefale at ALLE 3 filtermåtter bliver brugt, hvis der kun monteres en filtermåtte, trækkes der falsk luft uden om filteret, og urenset luft kommer ind i motoren.
Som det ses på billede er der 3 længder på filtermåtterne, den korte skal sidde ind mod indsugningen, den lange mod indsugningshullet i luftfilteret, den mellemste, i midten.
Uanset, hvilken type filter materiale der bruges, vil jeg anbefale, at rense luftfilteret for hver 2.000 km.
Vær opmærksom på, at motoren skal dysses om !!
Hoveddysen skal være ca. 10% større, da motoren kan trække meget mere luft ind i cylinderen, i forhold til det originale system.
01

02

03

04

05

06

Denne guide er lavet af Bose54

Venlig hilsen
Ape50.dk