Sådan får du mere strøm ud af ape'n

I denne guide kan du se hvordan du får mere lys i forlygterne og større lade kapacitet til batteriet.

Guiden er ikke for begyndere, men for dem der har skruet hænderne rigtig på, og har rodet med ledninger og mekanik før.

Guide er udarbejdet af Bose54 en stor tak her fra.
Vi håber at du kan bruge guiden.

Alle billederne brugt i guiden, kan hentes her i stor format. Billederne er pakket i en zip fil, som windows godt kan læse og udpakke.
Klik her for at hente billederne.

 

 

ladediagram intro

Først lidt teknisk forklaring.

Jeg har personligt længe savnet noget mere forlys på min kære Ape, men det er begrænset hvor store pære der kan sættes i forlygterne, på grund af generatorens ringe ydelse og i særdeleshed ledningsnettet ringe kvalitet.

Standart er Ape 50 monteret med 2 stk. 15 watt P26S pære i forlygterne.
Disse kan med fordel skiftes ud med 2 stk. 15 watt eller max 20 watt halogen pære, selv om der sættes 20 watts pære i er det ikke sikkert at der kommer mere lys på vejen !!!

Hvorfor så det?
En 20 watts pære burde da give mere lys end en 15 watt !!!

Forklaringen hvorfor 2 stk. 20 watt pære i forlygterne IKKE nødvendigvis giver mere lys på vejen er, at det større forbrug på 10 watt gør, at spændingen falder -fordi generator og -specielt ledningsnettet ikke kan levere den øgede mængde strøm (amp), som de større pærer kræver og samtidig holde spændingen oppe ved pæren, helst 13-14 volt.
Generatoren på en Ape 50 er opgivet til at yde 80 watt, dette er fordelt på 2 særskilte kredse, man kan sige at Ape 50 i princippet er udstyret med 2 generatorer.Generatoren er delt op i en jævnstrøms generator og en vekselstrøms generator.

Vekselstrøms generatoren yder 50 watt, denne forsyner Apen med lys.
Jævnstrømsgeneratoren yder 30 watt 2,5 amp. Til ladning af batteri, samt stop og blinklys og andet ekstra udstyr, som f.eks. radio, varmer, gps, telefon, m.m.
Ape 50, Cross og Web version er forsynet med en 50 % større generator, der yder 120 watt.
Modeller efter 7 måned 2011, er forsynet med en ny type generator med 90 watt.
Denne guide omhandler hovedsageligt modellerne med 80 watts generator og 5 ledninger på stator – ankerplade !!

Fælles for alle Ape 50 modeller, uanset årgang og model, så er at ledningsnettet i den grad
underdimensioneret med en lednings tykkelse på kun 0,25 kvadrat.
I og med at ledningerne til lys og ladning er alt for tynde, kan der ikke løbe så meget strøm (amp) i gemmen ledningerne -uden der opstår spændingsfald, - hvilket svarer til at du klemmer enden på haveslangen, -der kommer mindre vand ud af slangen og modstanden inde i slangen stiger.
Hvis vi sætter en større slange på vandet, kommer der mere vand ud af slangen, selv om du trykker på slangen bliver modstanden mindre ved samme vandmængde.
Dette betyder, at hvis vi udskifter de 0,25 kvadrat tynde ledninger, som der bruges originalt på Apens generator og forlygter, med 1,5 kvadrat ledninger af en god kvalitet f.eks fra NKT, kan vi få mere strøm ud gennem ledningerne uden at modstanden stiger og derved undgår vi det spændingsfald som får pæren til at lyse mindre.
Jeg har målt spændingen på mine egne forlygter med et voltmeter/multimeter (der også kan måle vekselstrøm) og resultatet var kun knap 11 volt, målt med lys på pæren, spændingen skal helst over 13 volt for at pæren kan levere noget fornuftigt lys ude på asfalten.
For at få spændingen op på de 13 volt og derover, skal der laves et nyt 1,5 kvadrat ledningsnet til forlygterne, der evt. styres af et arbejdsrelæ, -arbejdsrelæet aflaster lyskontakten og undgår derved spændingsfald over kontakten, lyskontakten styrer nu kun arbejdsrelæet.

I Danmark er det lovpligt, at køre med nærlyset tændt døgnet rundt og da der ikke er noget originalt fjernlys på Apen, ”kan” arbejdsrelæet undlades og lyskontakten sættes da ud af funktion, lyset vil da tænde så snart motoren startes, har du monteret et par ekstra fjernlys skal du bruge et arbejdsrelæ af omskifter typen, lyskontakten bibeholdes og bruges nu til at skifte styrestrøm til relæet, mellem nær og fjernlys.
Der skal laves et nyt 1,5 kvadrat ledningsnet fra generatoren og frem til spændingsregulatoren, videre frem til (evt. arbejdsrelæ og) forlygterne.

Konklusion.
Resultatet af denne ombygning giver generatoren mulighed for at levere den strøm – spænding, den reelt er bygget til.

På min egen Ape, blev lade strømmen øget fra 2,5 amp til hele 5 amp. Og 14,3 volt.
Spændingen på forlygte pærerne kom op på 13,8 volt med 2 x 20watt halogen pære monteret i forlygterne, en forøgelse af spændingen på hele 28%, noget der virkelig kan ses på lysstyrken ude på vejen.


Værktøj brugt i guiden:

  • 1 – donkraft + 2 bukke, samt 2 trækoldser el. fliser - donkraften til at løfte Apen med.
    Husk at sætte bukke under!!! Træklodserne eller fliserne bruges som stop klodser ved forhjulet !!!
  • 1 - stjerneskruetrækker Ph 1, bruges til de 4 skruer i hver forlygte – skruerne ved panelet omkring styret.
  • 1 - stjerneskruetrækker Ph 2, bruges til skruerne ved blæser kappen omkring svinghjulet.
  • 1 - skævbider, klippe ledninger.
  • 1 - hobbykniv, af isolere ledninger.
  • 1 - 10mm top nøgle, af og påmontere sæde for at give mere plads, samt af og på montering af spændingsrelæ.
  • 1 - svinghjuls aftrækker, til afmontering af svinghjulet. (Apeshop nr. AS00218)
  • 1 - 19 topnøgle + skralle, til at løsne – spænde møtrikken på svinghjulet.
  • 1 – lille koben, eller andet til at holde svinghjulet fast med, når møtrik skal løsnes /spændes.
  • 1 – lige-kærv skrutrækker, til at løse – spænde stator/ankerplade.
  • 1 – Loddekolbe, til at lodde div. ledninger på stator/ankerplade.
  • 1 – krympetang til loddefri kabelsko.

  • Materiale forbrug:

  • 2m. komfur kabel, 5x1,5 kvadrat, til generator - spændingsrelæ. ca. 60,-kr.
  • 2m. 1x1,5 kvadrat sort, bruges som minus kabel til forlygter. ca. 20,-kr.
  • 2m. 1x1,5 kvadrat rød eller anden farve, bruges som + kabel til forlygter. ca. 20,-kr.
  • 0,5m. 1x0,75 kvadrat, bruges som styreledning hvis der skal monteres arbejdsrelæ. Ca. 5,-kr.
  • 1 Kabelmærkning (små numre som sættets på ledningerne, Biltema nr. 44649) ca. 80,-kr
  • 1 Arbejdsrelæ af omskifter typen. (Biltema nr. 42134) ca. 33,-kr.
  • Loddefri kabelsko. (Biltema nr. 35799) 55,-kr
  • En smule loddetin.
  • 10-15 små strips.
  • 1 rulle isoleringsbånd.
  • 1 Kop eller krus.
  • 1 kande kaffe.

  • Planlægning:

    Arbejdet kan deles op i to trin.

  • 1 - Udskiftning af ledninger på stator/ankerplade frem til spændingsrelæ. Time forbrug ca. 5 timer.
  •  
  • 2 - Fremstilling af nyt ledningsnet til forlygter.

    - Konstant kørelys, uden kontakt, ca. 2 timer.
    - Kørelys med omskifter til nær og fjern lys, ca. 3 timer (hvis fjernlygter allerede er monteret)


  • #1 Generator

    Minus kabel på batteri afmonteres.


    #2 Generator

    Apen løftes op så du får en fornuftig fri adgang til generatoren.

    HUSK at sætte bukke under, samt at sætte stopklodser under forhjulene !!!


    #3 Generator

    Venstre baghjul afmonteres, for at give mere arbejdsplads, lettere adgang til generator.


    #4 Generator

    Gummi hætte på tænd spole trækkes ned, således at ledningerne på tænd spole, kan afmonteres.


    #5 Generator

    Holder omkring stik i ramme under motor af monteres, stik skilles ad. Se billede nr. 463


    #6 Generator

    Blæserkappen omkring svinghjulet afmonteres ved at fjerne de 4 skruer, der sidder i dækslet.


    #7 Generator

    Møtrik på krumtap løsnes, ved hjælp af 19mm top på en skralle, lille koben eller andet egnet, sættes ind i mellem 2 blæserhjul for at holde igen når der løsnes.
    Se billede nr. 478


    #8 Generator

    Lav et mærke på stator/ankerplade og krumtap hus, således at du kan montere stator/ankerplade samme sted igen, UDEN at skulle stille tændings tidspunktet på ny !!!
    Se billede nr. 464


    #9 Generator

    Fjern de 4 skruer der holder stator/ankerplade.


    #10 Generator

    Træk forsigtigt i gummi tyllen (2 stk.) der går ud gennem krumtap huset.


    #11 Generator

    Du har nu statoren/ankerpladen fuldt afmonteret og er klar til at lodde de nye ledninger på, der er i 5x1,5 kvadrat kablet.


    #12 Generator

    Læg statoren/ankerpladen på et egnet arbejdsbord, med god belysning.


    #13 Generator

    Klip stikket af, således at du kan trække ledningerne ud af statoren, som vist på billede nr. 466


    #14 Generator

    Start med af fjerne ca. 22cm af den yderste kappe på 5 leder kablet.


    #15 Generator 

    Gør loddekolbe og lodde tin klar, når loddekolbe er VARM af-loddes 1 ledning af gangen, ny ledning loddes på igen, en af gangen !!!

    Af hensyn til de tykkere ledningen føres ledningerne som vist på billede nr. 468
    Kablet indeholder 1 x gul/grøn, denne erstatter den gule ledning, gul/grøn ledning monteres på ben nr. 8 på spændingsregulatoren – 1 x blå, denne erstatter den røde +ledning, blå ledning monteres på sikringsboksen, (der hvor den røde/blå ledning sidder med 7,5 amp sikring), klip den røde/blå ledning over ca. 2cm fra sikrings boksen og lod den sammen med blå ledning på stumpen mod sikringsboksen, husk at isolere samlingen - disse 2 ledninger er til lade kredsen, batteri.
    1 x brun, denne erstatter den sorte ledning, som også er stelforbundet på stator. Behold ca. 4-5cm af den sorte ledning, denne loddes på loddeøjet som er ubenyttet på statoren, se billede nr. 466, her loddes også den brune ledning som nu anvendes som stel. Denne monteres på ben nr. 6 i spændingsregulatoren, - 2 x sort ledning erstatter hvid ledning, de 2 sorte ledninger føres frem til spændingsregulator ben nr. 1 og 2 -Hvorfor skal der føres 2 sorte ledninger frem og kun 1 brun?
    Svar: ved at anvende 2 x1,5 kvadrat ledninger minimeres spændingsfaldet mest muligt – den brune ledning som føres frem til spændingsregulator ben nr. 6 er samtidig stelforbundet ved regulatoren, med den lille kort ledning, herved minimeres spændingsfaldet, da statoren også er stelforbundet i krumtap huset og karrosseriet fungerer som ledning nr. 2. Brun og sort ledning er til lyset.
    Den grønne ledning på statoren som er fri, klippes af ved spolen.
    Den grønne ledning går frem til tændings låsen og denne hentes nu i ledningsnettet som sidder i stikket, som før gik ind statoren via de 5 ledninger. Se billede nr. 463. Klip den grønne ledning over ved stikket og træk den frem til tænd spolen i stedet for, her er der plads til 2 stk. grønne ledninger.
    Se billede nr. 470


    #16 Generator

    Når alle ledninger er loddet færdigt, monteres statoren på sin plads i krumtap huset igen, gummi tyllen som de 5 ledninger sad i, klippes over så kun den tykke del er tilbage, denne fungere nu som gummi gennem føring i krumtap huset, træk ledningerne til tænd spolen på plads igen, monter ledningerne i deres farve på tænd spolen, sæt gummi tyllen på plads igen.
    Lad så meget ledning være inde i krumtap huset, at stator pladen kan drejes en smule frem og tilbage, af hensyn til evt. justering af tændingstidspunkt.


    #17 Generator

    Svinghjulet sættes på plads igen, vær meget omhyggelig med at svinghjulet glider ind over noten på krumtappen. Møtrik på krumtap spændes godt, ved hjælp af 19mm top på en skralle, lille koben eller andet egnet, sættes ind i mellem 2 blæserhjul for at holde igen når der spændes.
    Se billede nr. 478


    #18 Generator

    Blæser kappe monteres.

    HUSK at montere stelledning !!!


    #19 Generator

    5 lederkablet føres nu frem til førerhuset sammen med det oprindelige kabelbundt, i bagvæggen af førerhuset er der en gummi gemmen føring hvor alle kabler går ind, her skubbes 5 lederkablet ind. Når kablet er inde, tilpasses længeden på kablet så den passer med spændingsregulatoren. 18 Afmonter ca. 10-15cm af yderkappen på kablet, loddefri helisolerede kabelsko monteres med speciel krympe tang.


    #20 Generator

    Ledninger monteres i spændingsregulator, se billede nr. 471
    Her bruges de små tal til mærkning af ledninger. Gul/grøn ledning fra stator, monteres med kabelsko og sættes i ben nr. 8 – Blå/sort ledning (blinklys) i det originale stik klippes af, kabelsko monteres og sættes i ben nr. 7 – Brun ledning fra stator, monteres med kabelsko sammen med en kort ledning med 6mm øje på, stik monteres i ben nr. 6, den lille korte ledning monteres på en af de 2, 6mm bolte som fastholder spændingsregulatoren. – Hvid/sort ledning i stik klippes af, kabelsko monteres og sættes i ben nr. 5 – hvid ledning i stik klippes af, kabelsko monteres og sættes i ben nr. 4 – ben nr. 3 i spændingsregulator bliver ikke benyttet – 1 x sort ledning fra stator, monteres med kabelsko, sættes i ben nr. 2 – den anden sorte ledning skal samles med den grå ledning der sidder i stik ben nr. 1.
    De originale ledninger samles og isoleres, kan evt. bruges til senere brug, ekstra udstyr da de allerede er ført bagud.

    Bemærk, at der kan være byttet rundt på de 2 grå originale ledninger, de er luset inde i spændingsregulator, kontroller hvilken en af de 2 grå ledninger der får til lyset at tænde, dette gøres ved at trække en midlertidig ledning fra batteri + som så sættes på en af de 2 grå ledninger, ved den rigtige ledning vil der være positionslys på, denne skal samles med den anden sorte ledning fra stator, kabelsko monteres og sættes i ben nr. 1. (den anden grå ledning skal ikke længere bruges)
    Husk at sætte minus kablet på batteriet på igen!

    Hvis du ønsker at optimere dit forlys, skal der trækkes en 1,5 kvadrat ledning fra ben 1 eller 2 (de er luset inde i spændingsregulator) som så trækkes frem til forlygte pærerne, har du, eller ønsker du at sætte fjernlys på, skal der monteres et relæ som kan skifte mellem nær og fjernlys. Mere om det senere.


    #21 Generator

    Funktions test.
    Tjek at sikringer er intakte. Hvis en sikring er sprunget må der ledes efter en monterings fejl !!!

    Motor startes op, hvis et multimeter haves, kontrollers nu, lade spænding (jævnstrøm) ved at måle på + og minus på batteriet, lade strøm (amp) kan måles ved at fjerne 7,5 amp sikring og sætte ampere meter i stedet for sikring. -Husk at sikring kun må fjernes/isættes når motor er slukket !!!
    Spænding til lys måles på ben nr. 1 eller 2, (de er luset inde i spændingsregulator) og til stel.
    Med lys slukket skal spænding være lig med spændingen på batteriet, ved fuldt opladet batteri 14,3 volt +/- 0,2 volt.


    #22 Generator

    Venstre baghjul sættes på igen.

    HUSK at spænde hjul møtrikker på kryds og at efter spænde hjul møtrikkerne efter ca. 50 km kørsel !!!


    #23 Generator

    Bukke fjernes og donkraft sænkes, så Apen atter igen står på sine fødder.

    Det var optimering af generator, nu til trin 2 optimering af forlys.


     

    Virkemåde.

    Den mest simple måde at optimere forlyset på er, at trække 2 stk. 1,5 kvadrat ledninger, som lægges ind i den sorte afdækning langs med gulv og rat.
    En sort fra batteri – (minus) denne forbindes til, sammen med den eksisterende sorte ledning på venstre og højre forlygte, dette for at sikre en god stelforbindelse uden spændingsfald.
    En rød (anden farve kan bruges) fra spændingsrelæ ben 1 eller 2, trækkes sammen med den sorte ledning frem til venstre og højre forlygte, her monteres de med en kabelsko som så sættes på fatningen, som erstatning for den gamle ledning. Den gamle ledning isoleres ved kabelsko, kan evt. bruges som styreledning, hvis du vil have et sæt fjernlygter på.
    Denne løsning undlader lyskontakten (hvis en sådan er monteret) lyset vil tænde så snart motor startes og slukkes igen når motor stoppes.
    For at få adgang til ledninger og pære i forlygterne er det nødvendigt at fjerne de 4 små skruer der sidder i dækslet på forlygten, hertil skal bruges en stjerneskruetrækker Ph1.
    Ledninger til forlygte pære kan skubbes ind gennem gummi gennem føringen, hvis du skal have omskifter på mellem nær og fjernlys, skal du trækker den lilla ledning ud af dækslet, således at denne kan bruges som styre ledning på relæ (ben 86)


    Montering med omskiftning til nær og fjernlys.

    Har du, eller ønsker du et sæt fjernlygter, er monteringen lidt anderledes her skal der sættes et arbejdsrelæ ind, med skifte funktion f.eks. fra Biltema nr. 42134.
    Her er det nødvendigt, at klippe den røde ledning over på et passende sted hvor du ønsker at montere dit relæ, jeg har valgt at montere relæet inde under aflægningshylden, tæt på hvor tændingslåsen-styret sidder, her kommer de nye ledninger op.

    Dette arbejdsrelæ har 5 ben med følgende nr. på ben.
    Ben nr.: 30 tilsluttes den røde ledning fra spændingsregulatoren ben 1 eller 2. Indsæt 7,5 amp sikring her.
    Ben nr.: 87 tilsluttes nærlyset, (her forsætter den røde ledning frem til + på forlygtepæren)
    Ben nr.: 87A tilsluttes dine fjernlygter, (+ på pæren) Husk at lave en god stel forbindelse til dine fjernlygter.
    Ben nr.: 85 tilsluttes til stel.
    Ben nr.: 86 tilsluttes en af de 2 lilla ledninger som før gik til + på forlygtepæren, trækker du ledningen ud af den sorte plastik slange er den lang nok til at nå relæet, uanset om det er fra H el. V forlygte du tager den.

    Vi skal nu bruge lyskontakten til at styre funktionen mellem nærlys og fjernlys.


    #1 Nær og fjernlys

    Kappen omkring styret afmonteres, start med at skure speedometerkablet af.


    #2 Nær og fjernlys

    Fjern de 2 skruer der sidder i kappen, pas på de små skiver der sidder under.


    #3 Nær og fjernlys

    Kappen kan nu løftes om på siden og du får adgang til kontakterne.


    #4 Nær og fjernlys

    Lyskontakten skal afmonteres for at få adgang til ledningerne, her skal du bruge en lille skuretrækker, som du bruger til at åbne den lille lås der sidder på siden af kontakten, tryk med skruetrækkeren på låsen og tryk samtidig på kontakten, den vil vippe lidt op til den ene side og kan derefter trækkes ud se billede nr. 452


    #5 Nær og fjernlys

    Kik på billede nr. 454, klip den grå og den røde ledning over, som vist på billedet.


    #6 Nær og fjernlys

    Disse 2 ledninger som kommer ud af kabel bundtet loddes sammen og isoleres.


    #7 Nær og fjernlys

    Den grå ledning på lyskontakten forlænges og monteres sammen med den hvide ledning som sidder i stikket til tændingskontakten (kontroller at der KUN er strøm på, når der er tænding på)
    se billede nr. 455

    Nu vil lyskontakten virke som omskifter mellem nær og fjernlys.

    Funktions test.

    Start motor, der skal nu være lys i enten nær eller fjernlys, afhængig af hvilken position lyskontakten står i.


    #8 Nær og fjernlys

    8 - Lyskontakten sættes på plads igen.


    Tak til Jørgen
    En stor tak til Jørgen (Bose54) for denne guide.


    Venlig hilsen
    Ape50.dk