Optimering af indsugningen - få mere luft i gemmen indsugningen ved at trimme det lange indsugningsrør som sidder oppe under ladet, samt "åbne" luftfilteret.
Ved montering af større cylinder, kræver motoren også mere luft for, at kunne udnytte den effekt som den større cylinder er bygget til.
1) Holderen som sidder forenden af det lange indsugningsrør skal fjernes, (se billede) da afstanden imellem holderen og selve indsugningsrøret er for lille og derved virker holderen som et låg, herved opstår der turbulens og indsugningsluften står stille når der gives gas.
Dette løses ved, at fjerne holderen helt og erstatte denne med en lang stribs el. et spændebånd.
Når holderen er fjernet, kommer indsugningshullet tilsyne, hullet har en diameter på 16 mm (E4 modellen 19mm) Hullet kan med fordel bores op til 28mm med et "trappe bor"
Når dette er gjort kan motoren trække vejret frit -uden modstand igennem indsugningsrøret.
2) Luftfilteret kan også trimmes, så luftgennemstrømningen forbedres, ved mindre modstand i luftfilteret.
3) De originale luftfilter elementer kan udskiftes med Malossi filterskum. Malossi filtermåtte har 2 sider, en grov og en fin side, den fine side skal vende ind mod indsugningen.
Malossi filtermåtten er ved køb rigelig stor, at der kan laves -
klippes flere ekstra filtre hertil bruges den lange filtermåtte som skabelon. læg ca. 2-3mm til i længde og bredde, Det altid godt at have et rent filter med, specielt når man kører på tørre grusveje der støver meget.
Luftfilter kassen kan med fordel åbnes op for bedre air flow. Inde i luftfilterkassen er der 3 huller som går ud til fleks slangen -med en dremmel fræser el en rund fil fræses - files de 3 huller op til et stort ovalt hul. Se billede.
De originale 3 filtermåtter "kan" erstattes af en Malossi filter måtte.
HUSK Karburator SKAL dysses om når luftfilter samt indsugningsrør er blevet åbnet op -Glem ikke at skrue oliepumpen op i mængde når der monteres større dysser i karburatoren.
Denne guide er lavet af Jørgen Boesgaard
Venlig hilsen
Ape50.dk