Se hvordan du tolker dit tændrør.

I denne guide, kan du se hvordan du tolker dit tændrør, og hvordan god/dårlig din luft og benzin blanding er indstillet.

 

Tændrøret på en Piaggio Ape 50, knallert m.m. kan sammenlignes med et termometer, som vi bruger når vi er syge. Tændføret fortæller dig nemlig om motoren, bliver for varm, for kold, får forlidt benzin eller for meget luft og hvis den får for meget olie i benzinen.
Tændrøret giver dig simpelt hen hvor god blanding den få fra din karburator.
Du kan justere, blandingen ved at dysse karburatoren op eller ned, så påvirker hvor meget benzin karburatoren giver. Du kan også skrue op og ned for oliepumpen, hvis den giver for meget eller for lidt 2-taktolie.

Denne guide, viser ikke hvordan du kan justere dyser, oliepumpe eller lignende. Men viser dig kun en tabel over hvordan tændrørene kan se ud, og en forklaring, hvis du finder dit tændrørs udseene på et af billederne.

Det er meget vigtigt, at blanningen fra karburatoren er instillet rigtigt, da motoren kan blive for varm og ødelække cylinderen, eller få for meget olie, og soder tændrøret til, eller får stempel ringene til at sætte sig fast. Hvis motoren er for klold, slides cylinder og stempel for meget.

Men se om du ikke kan finde et billede, som ligner dit tændrør, og se en forklaring om dine blandingsforhold fra karburatoren.

 

Her starter tabellen guiden.

Find et billede, som ser ud som dit tændrør.

 

for meget olie 1 For meget 2-taktolie

Her får motoren for meget 2-taktolie, og du bør skrue lidt ned for olie tilførselen.

Vigtigt!
Det er vigtigt ikke at skrue for meget ned for olie tilførselen, da motoren så kan blive for varm og kan ødelægge cylinder, stempel m.m.
   
For meget 2-taktolie

Her får motoren for meget 2-taktolie, og du bør skrue lidt ned for olie tilførselen.

Vigtigt!
Det er vigtigt ikke at skrue for meget ned for olie tilførselen, da motoren så kan blive for varm og kan ødelægge cylinder, stempel m.m.
   
Motor for kold

Her bliver motoren for kold.
   
Motor for kold

Her bliver motoren for kold.
   
Motor for fed/kold

Her bliver motoren for kold, og får for meget benzin i blandingen.
Benzinen er nemlig med til at køre motoren en lille smule.

Løsning kan være, at dyse lidt ned for karburatoren, prøv evt. at dyse 2 numre ned.
   
Motor for fed/kold

Her bliver motoren for kold, og får for meget benzin i blandingen.
Benzinen er nemlig med til at køre motoren en lille smule.

Løsning kan være, at dyse lidt ned for karburatoren, prøv evt. at dyse 2 numre ned.
   
Motor for fed/kold

Her bliver motoren for kold, og får for meget benzin i blandingen.
Benzinen er nemlig med til at køre motoren en lille smule.

Løsning kan være, at dyse lidt ned for karburatoren, prøv evt. at dyse 2 numre ned.
   
Ok

Ok blanding men ikke optimalt.
   
Ok

Ok blanding men ikke optimalt.
   
Ok

Ok blanding men ikke optimalt.
   

Ok

Ok blanding men ikke optimalt.

   
Bedre

Bedre ind ok
   
Bedst/Optimal

Her er blandingen optimal.
   
Bedre

Bedre ind ok
   
God

God blanding, men ikke optimalt.
   
God

God blanding, men ikke optimalt.
   
God

God blanding, men ikke optimalt.
   
God

God blanding, men ikke optimalt.
   
God

God blanding, men ikke optimalt.
   
Lidt for varm

Her bliver motoren for lidt for varm.

Løsningen, kan være at sætte en større dyse i.
   
For varm eller mager

Her er blandingen for varm eller mager.

Løsningen, kan være at sætte en større dyse i.
   
For varm eller mager

Her er blandingen for varm eller mager.

Løsningen, kan være at sætte en større dyse i.
   
Meget varm!!!

Her bliver motoren ALT for varm!!!

Vigtigt!!!
Løsningen, kan være at sætte en større dyse i.
Men er du ikke sikker på hvad du laver, bør du søge værksted inden cylinder, stempel m.m. bliver skadet/ødelagt.
   
Meget varm!!!

Her bliver motoren ALT for varm!!!

Vigtigt!!!
Løsningen, kan være at sætte en større dyse i.
Men er du ikke sikker på hvad du laver, bør du søge værksted inden cylinder, stempel m.m. bliver skadet/ødelagt.
   
Meget varm!!!

Her bliver motoren ALT for varm!!!

Vigtigt!!!
Løsningen, kan være at sætte en større dyse i.
Men er du ikke sikker på hvad du laver, bør du søge værksted inden cylinder, stempel m.m. bliver skadet/ødelagt.
   
Meget varm!!!

Her bliver motoren ALT for varm!!!

Vigtigt!!!
Løsningen, kan være at sætte en større dyse i.
Men er du ikke sikker på hvad du laver, bør du søge værksted inden cylinder, stempel m.m. bliver skadet/ødelagt.
   
Meget varm!!!

Her bliver motoren ALT for varm!!!

Vigtigt!!!
Løsningen, kan være at sætte en større dyse i.
Men er du ikke sikker på hvad du laver, bør du søge værksted inden cylinder, stempel m.m. bliver skadet/ødelagt.
   
Vi håber at du kan bruge listen og tage tempaturen på din Piaggio Ape 50.
   



Venlig hilsen
Ape50.dk