Se hvordan du kan skifte udstødning på din Ape 50. I denne guide kan du se hvordan du skifter udstødning på din Piaggio Ape 50.
Det er ikke svært at skifte udstødningen på en Ape 50. Det er lidt pille arbejde, men ikke det store. I guiden går jeg ud fra at du har taget plastik skjoldene af, som skjuler motoren. Det er lige til at skrue af. |
Her starter guiden. Husk at læse guiden igennem, inden du starter. |
For du kan tage udstødningen af skal du skrue nu varme skjoldet af. Det sidder med 3 bolte, så vidt jeg husker. Der sidder en bolt i toppen og på højreside også, skrue dem af også. |
|
Tag derefter tandrørshætten af. | |
Tag nu forsigtigt varmeskjoldet af. Det skal lirkes lidt, for at få det af pga. kabler, udstødning m.m. | |
Skrue nu udstødningen af. Udstødningen er bla. skruet fast på motor ophænget, den sidder med 2 bolte. Du kan se dem lige til højre for karburatoren. Skrue mod uret for at få dem af. |
|
Det eneste der holder udstødningen fast nu er de 2 møtrikker der tilslutter udstødningen til cylinderen. De sidder oven på cylinderen. Det er størrelse 10 mm. møtrikker, skrue igen mod uret for at få dem af.
Når du har skruet dem af, sidder udstødningen løst. Så er det bare at får den lirket ud. Det kan tilgengæld godt drille med de modeller der har tilskudsboks. |
|
Sæt nu udstødningen på igen. Sæt en ny udstødningspakning på for du sætter udstødningen på plads. Der findes flere forskellige udstødningstyper. Her er et billed af en udstødning med katalysator og tilskudsboks. Hvis du har denne type udstødning, skal du også sænke motoren i motorophænget, dette vises nu. Har du ikke denne type udstødning, kan du springe det over ved at klikke her. |
|
Kun hvis du skal sænke motoren
Skrue de 2 motorophæng løse. De sidder med 1 bolt i hver side. Vigtigt Sørg for at holde øje med ledninger og kabler, der sidder på motoren, når du sænker den så de ikke bliver trukket for meget i dem. |
|
Kun hvis du skal sænke motoren
Her er motoren sænket. Nu kan du nemt får lirket udstødningen af. Sæt nu den nye udstødning på. Jeg viser hvordan du løfter motoren op igen længere nede på siden. |
|
Fortsat montering af udstødning.
Fjern først den gamle udstødningspakning. |
|
Monter nu udstødningen. Lirk den på plads, så afgangsrøret, med de 2 huller i mundstykket, kommer til at sidde ned over de 2 skruer som stikker ud fra cylinderen, oven på udstødningspakningen. Inden du trykker udstødningen helt ned til pakningen, skal du skrue møtrikkerne løst på, samtidig med at du sænker mundstykket ned til udstødningspakningen. Dette skyldes at man ikke kan få den ene møtrik på, hvis man trykker mundstykket helt ned. Tjek også at udstødningsophænget sidder ud fra hullerne på motor ophænget. Skrue så udstødningen fast, på cylinderen, der ved munstykket og udstødningspakningen. Det er en størrelse 10 mm. fast nøgle du skal bruge. |
|
Nu skulle du kunne skrue de 2 bolte i der skal holde udstødning på plads, på motorophænget. | |
Så skal luftskjoldet på igen. | |
Kun hvis du har sænket motoren
Du kan springe afsnittet over ved at klikke her. Nu er det til til at hæve motoren. |
|
Kun hvis du har sænket motoren
Skrue motor ophænget fast igen. |
|
Fortsat montering af udstødning.
Skrue luftskjoldet fast, med de 3 bolte. Der sidder en i hver side og en i toppen af skjoldet |
|
Sæt nu tændrørshætten på igen.
Vupti, nu har du skiftet udstødning. |
Venlig hilsen
Ape50.dk