I denne guide kan du se hvordan du skifter olie på gearkassen af din Piaggio Ape 50.

Der er to steder du skal skifte olie på din Piaggio Ape 50. Nemlig på differentialet klumpen og på gearkassen. Denne guide viser hvordan du skifter olien på gearkassen. 

Du skal bruge en bundpakning til bundskruen, så du kan vare sikker på at bundskruen er tæt. Du skal også bruge ca. 0,6L (ca. 600ml) gearolie W80. Det er vigtigt at du køber den der hedder gearolie W80, for andre olier er enten for tykke eller for tynde. 
Der er ikke oliefilter på en Piaggio Ape 50, så det kan derfor ikke skiftes.

En af Ape50.dk's brugere har givet ca. 1200.- for at få skiftet olie på sin Piaggio ape 50 på et værksted, og så havde han selv olien med. Det tager kun et øjeblik, du kan selv gøre det for ca. 76,- kr. Så gør det selv, hvis du kan.

 

Her starter guiden.

Husk at læse guiden igennem, inden du starter.

 

olieaftapningsskrue

Her ses gearolie aftapningsskruen. Vi viser flere billeder af skruen, da den nemt kan overses eller forveksles med transmissions klumpens aftapningsskrue. Skruen bliver også meget beskidt hvis der er kommet lidt olie på motoren, så den skal lige tørres af.

Men du skal bruge en 11mm fastnøgle, topnøgle eller skiftenøgle. Passer den ikke på skruen er det den forkerte aftapningskrue du har faet fat i.

Transmissions klumpens aftapningsskrue er større en 11mm.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-bag-bund-venstre

 

Her ser du aftapningsskruen tættere på.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-bag-bund-venstre

 

Her ser du både gear aftapningsskruen og Differentiale klumpens aftapningsskrue.

Billedet er taget skråt fra venstre side.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-bag-bund-venstre

 

Her skrue aftapningsskruen af, med en 11mm.

Hvis du forestiller dig at du ligger lige under skruen, skal du skrue mod uret.

Du skal vare opmærksom på at, så snart skruen kommer af, løber det ud med olie, så have en form for olie opsamler under inden du skruer den helt af. der kommer 600ml (0,6L) olie ud.

Vigtigt!
Motoren skal vare kold inden du tapper olien af, da olien bliver MEGET var!!!

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-bag-bund-venstre

 

Inden jeg skruer skruen helt ud, sætter jeg min olieopsamler dunk under, så olien løber ned i den.

Du behøver naturligvis ikke bruge sådan en. Du kan sagtens bruge en plastik skal eller lign., bare den kan indeholde 600ml. (0,6L).

kan købes her, thansen.dk pris ca. 100.- kr. 

 

Her løber olien af og ned i dunken.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-bag-bund-venstre

 

Når olien er løbet af, og ikke drypper mere, er det tid til at skrue aftapningsskruen på igen.

Vigtigt!
Husk at sætte pakningen på skruen inden du skruer den på.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-bag-bund-venstre

 

Her ser du fastnøglen 11mm og aftapningsskruen.

 

Sæt eventuelt en ny pakning på. Man kan tit bruge den gamle en til flere gange. Men vil du vare sikker på at den er tæt, skal du sætte en ny pakning på.


wwww

Skrue altid skruer m.m. på med finderne, til du ikke kan skrue dem længere ind. På den måde er du sikker på ikke at ødelagge gevindet.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-bag-bund-venstre

 

Stram så skruen med din�11mm fastnøgle, topnøgle eller skiftenøgle.

Vigtigt!
Stram ikke skruen for hårdt, da det ødelagger gevindet. Stram den kun så du er sikker på at den sidder fast.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-bag-bund-venstre

 

Hvis du bruger en olieopsamlings dunk, skruer du bare proppen i igen, og dunken er klar til at blive tomt på genbrugspladsen ved lejlighed.

 

Så er det tid til at fylde ny gearolie på. Du finder påfyldningsskruen foran på motoren blokken i venstre side.
Dette billede er taget, da jeg kravlede ind under "tukken" lige foran venstre forhjul.

Hvis der er lidt olien på motoren, bliver skruen gemt i skift og snavs, så du skal nok lige tørre det af for at finde påfyldningsskruen.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-bag-bund-venstre

 

Tag nu din 11mm fastnøgle, topnøgle eller skiftenøgle, og skrue påfyldningsskruen af. Skrue mod uret.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-bag-bund-venstre

 

Her ser du påfyldningshullet.
Det er ikke ret stort, så du er nød til at finde en måde at fylde gearolien på med. Jeg brugte en 20ml sprøjte uden kanyle fra apoteket.

En af Ape50.dk's bruger har lavet sin egen olie påfyldningsflaske. Se billedet her under.

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-bag-bund-venstre

 

Her ser du en af Ape50.dk's brugers hjemmelavet olie påfyldningsflaske.

Klik på billedet, for at se billet i stort format.

 

tag din gearolie. Husk at det skal være en W80 gearolie.

Jeg købte den billige fra thansen.dk (thansen.dk pris ca. 60.- kr. ).

Det er den samme olie man bruger til differentialet klumpen.

 

Jeg havde desværre ikke trykluft, så jeg kunne ikke lave den hjemmelavet påfyldningsflaske. Sa jeg tog til apoteket og købte en 20 ml sprøjte uden kanyle, og den fungerede over al forventning. Gearolien er meget tynd, sa sprøjten kunne uden problemer suge olien op.

Der skal 600ml (0,6L) olie i gearkassen, det vil sige at jeg skulle fylde sprøjten 30 gange. Det lyder af meget, men det tog kun 3-4 minutter.

20ml x 10 = 200ml
20ml x 10 = 200ml
20ml x 10 = 200ml
----------------------
30 fyldte sprøjter = 600ml (0,6L)

 

Ses sprøjte fyldt med gearolien.

 

Sæt mundstykket af sprøjten, ind i påfyldningshullet og sprøjt olien ind. Du behøver ikke at gøre det langsomt, bare gå til den.
Du skal jo gøre det 30 gange ;-)

Piaggio-Ape-50-pile-ikoner-bag-bund-venstre

 

Hvis din oliedunk har en male enhed på, kan jo tjekke om du ca. har fyldt 600ml olie på. Hvis du har brugt sprøjten, er det den der er mest nøjagtig.

Her se du at jeg har lidt over 400ml tilbage i dunken, men jeg ved at der er kommer 600ml på, pga. sprøjtens nøjagtighed.
Men skulle der komme lidt mere på, sker der ikke noget ved det, bar det ikke er en større mangde. Men der ville ikke ske noget ved at jeg havde fyldt så meget på at dunken viste 400ml tilbage
.

 

Du kan satte en ny pakning på. Min havde slet ikke en pakning, og det havde jeg heller ikke liggende, så jeg køre uden pakning på påfyldningsskruen, og den er ikke utæt. Skrue nu påfyldningsskruen på igen. Start med at skrue den ind med fingrene. Når den er for stram at skrue med fingrene, tager du din�11mm fastnøgle, topnøgle eller skiftenøgle, og strammer den kun lige så meget at du er sikker på at den sidder fast.

Vigtigt!
Stram ikke skruen for hårdt, da det ødelagger gevindet. Stram den kun så du er sikker på at den sidder fast.

Tillykke.
Du har nu skiftet olie pa din gearkasse.




Venlig hilsen
Ape50.dk