I denne guide kan du se hvordan du skifter olie på gearkassen af din Piaggio Ape 50.
Der er to steder du skal skifte olie på din Piaggio Ape 50. Nemlig på differentialet klumpen og på gearkassen. Denne guide viser hvordan du skifter olien på gearkassen.
Du skal bruge en bundpakning til bundskruen, så du kan vare sikker på at bundskruen er tæt. Du skal også bruge ca. 0,6L (ca. 600ml) gearolie W80. Det er vigtigt at du køber den der hedder gearolie W80, for andre olier er enten for tykke eller for tynde.
Der er ikke oliefilter på en Piaggio Ape 50, så det kan derfor ikke skiftes.
En af Ape50.dk's brugere har givet ca. 1200.- for at få skiftet olie på sin Piaggio ape 50 på et værksted, og så havde han selv olien med. Det tager kun et øjeblik, du kan selv gøre det for ca. 76,- kr. Så gør det selv, hvis du kan.
Her starter guiden. Husk at læse guiden igennem, inden du starter. |
Her ses gearolie aftapningsskruen. Vi viser flere billeder af skruen, da den nemt kan overses eller forveksles med transmissions klumpens aftapningsskrue. Skruen bliver også meget beskidt hvis der er kommet lidt olie på motoren, så den skal lige tørres af. Transmissions klumpens aftapningsskrue er større en 11mm. |
Her ser du aftapningsskruen tættere på. |
Her ser du både gear aftapningsskruen og Differentiale klumpens aftapningsskrue. |
Her skrue aftapningsskruen af, med en 11mm. Hvis du forestiller dig at du ligger lige under skruen, skal du skrue mod uret. Du skal vare opmærksom på at, så snart skruen kommer af, løber det ud med olie, så have en form for olie opsamler under inden du skruer den helt af. der kommer 600ml (0,6L) olie ud. |
Inden jeg skruer skruen helt ud, sætter jeg min olieopsamler dunk under, så olien løber ned i den. |
Her løber olien af og ned i dunken. |
Når olien er løbet af, og ikke drypper mere, er det tid til at skrue aftapningsskruen på igen. |
Her ser du fastnøglen 11mm og aftapningsskruen. |
Sæt eventuelt en ny pakning på. Man kan tit bruge den gamle en til flere gange. Men vil du vare sikker på at den er tæt, skal du sætte en ny pakning på. |
wwww
Skrue altid skruer m.m. på med finderne, til du ikke kan skrue dem længere ind. På den måde er du sikker på ikke at ødelagge gevindet. |
Stram så skruen med din�11mm fastnøgle, topnøgle eller skiftenøgle. |
Hvis du bruger en olieopsamlings dunk, skruer du bare proppen i igen, og dunken er klar til at blive tomt på genbrugspladsen ved lejlighed. |
Så er det tid til at fylde ny gearolie på. Du finder påfyldningsskruen foran på motoren blokken i venstre side. Hvis der er lidt olien på motoren, bliver skruen gemt i skift og snavs, så du skal nok lige tørre det af for at finde påfyldningsskruen. |
Tag nu din 11mm fastnøgle, topnøgle eller skiftenøgle, og skrue påfyldningsskruen af. Skrue mod uret. |
Her ser du påfyldningshullet. |
Her ser du en af Ape50.dk's brugers hjemmelavet olie påfyldningsflaske. |
tag din gearolie. Husk at det skal være en W80 gearolie. Jeg købte den billige fra thansen.dk (thansen.dk pris ca. 60.- kr. ). |
Jeg havde desværre ikke trykluft, så jeg kunne ikke lave den hjemmelavet påfyldningsflaske. Sa jeg tog til apoteket og købte en 20 ml sprøjte uden kanyle, og den fungerede over al forventning. Gearolien er meget tynd, sa sprøjten kunne uden problemer suge olien op. |
Ses sprøjte fyldt med gearolien. |
Sæt mundstykket af sprøjten, ind i påfyldningshullet og sprøjt olien ind. Du behøver ikke at gøre det langsomt, bare gå til den. |
Hvis din oliedunk har en male enhed på, kan jo tjekke om du ca. har fyldt 600ml olie på. Hvis du har brugt sprøjten, er det den der er mest nøjagtig. |
Du kan satte en ny pakning på. Min havde slet ikke en pakning, og det havde jeg heller ikke liggende, så jeg køre uden pakning på påfyldningsskruen, og den er ikke utæt. Skrue nu påfyldningsskruen på igen. Start med at skrue den ind med fingrene. Når den er for stram at skrue med fingrene, tager du din�11mm fastnøgle, topnøgle eller skiftenøgle, og strammer den kun lige så meget at du er sikker på at den sidder fast. |
Venlig hilsen
Ape50.dk