Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE: Fakta om tuning - Korrekt Indstilling af oliepumpe

Fakta om tuning - Korrekt Indstilling af oliepumpe 2 år 7 måneder siden #123

• jbmotor
  • jbmotor's profilbillede Emne forfatter
  • Moderator
  • Moderator
  • Modtagne Tak: 198
Ved enhver tuning af din Ape, montering af en større cylinder, betyder også at din karburator skal dysses om for at opnå optimal ydelse og lang levetid af den nye cylinder, således at benzin – luftforhold blandes i det rette forhold.

En hver tuning betyder et øget benzinforbrug og dette betyder samtidig at din oliepumpen også skal justeres efter motorens aktuelle benzin forbrug, således at olieblandingen forbliver de 2%. (2-2,5%)

I følge Piaggigo Ape 50 instruktionsbog skal benzinen blandes med 2% olie for at opnå en lang levetid af din Ape 50.

Alt for ofte bliver oliepumpen ikke justeret korrekt, efter at der er ændret på motoren !!!

Når der monteres en ny og større cylinder, skal oliepumpen derfor altid indstilles på ny og her startes med en grund justering af oliepumpen, se det første billede.

Oliepumpen er mekanisk drevet af motorens omdrejninger, og skal derfor ved enhver form for tuning - ændret benzin forbrug indstilles på ny, så den hele tiden levere den korrekte mænge olie 2- 2,5% i forhold til benzin forbruget !!!

Indstilling af korrekt olie blanding gøres på følgende måde:
Olietanken fyldes helt op, benzintanken fyldes helt op.
Der køres 5 tankfulde benzin, antal forbrugt liter benzin noteres.
Ved den 5 benzin opfyldning fyldes olietanken op igen. Forbrugt oliemænge i noteres.

Eks. 1.
Der er nu tanket 5 gange og der er i alt påfyldt 40 liter benzin og der er samtidig påfyldt 1,2 liter olie, hvilket svarer til 3% olie blanding i benzinen, hvilket er lige i overkanten som kan medføre tilsodning af stempelringe, udstødningsport osv.
I dette tilfælde skrues justerings skruen som kablet går i gennem en lille smule ned (gøres kortere)
Eks. 2.
Der er tanket 5 gange og der er i alt påfyldt 40 liter benzin og der er påfyldt 0,6 liter olie, hvilket svare til 1,5% olie blanding. Er olieblandingen under 2% vil det forkorte motorens levetid og specielt forøge risikoen for at stemplet laver en ”klemmer” og i værste fald, at stemplet sætter sig i cylinderen. Og der efterfølgende skal monteres et nyt cylindersæt.
I dette tilfælde skrues justeringsskruen lidt ud. (gøres lidt længere)
Eks. 3.
Der er tanket 5 gange og der er påfyldt 40 liter benzin og samt 0,8 liter olie, hvilket svarer til at olie blandingen er 2%. Som er den korrekte olieblanding.
Når der laves beregning på benzin forbruget, skal man være MEGET opmærksom på, at det skal være ved blandet kørsel.
Udelukkende korte ture vil forøge benzinforbruget.
Landevejs kørsel over lange stræk, vil motoren køre længere på literen.
Det bedste resultat vil være blandet kørsel og hertil skal olieblanding helst ligge i mellem 2 og 2,5%.
(IKKE under og helst ikke over)
Det vil være en rigtig god ide, at gemmen føre flere test af benzin/olie forbrug, således at oliepumpen bliver rigtig indstillet, INDEN motoren presses til at yde sit maksimale.
Bemærk:
Visse cylindre bruger så meget benzin, at det er nødvendigt at montere en anden oliepumpe som kan levere mere olie. Specielt Malossi og Polini 112cc, samt tunings krumtap med længere åbningstid
Hertil kan en oliepumpe fra en Piaggio Hexagon, SKR, Glilera Runner 125-180 FX-FXR bruges.
Piaggio reservedels nr. 82608R
Denne oliepumpe passer 100% og har samme udveksling på drejeskiven, som på den originale oliepumpe.
Oliepumpen kan kendes ved, at der på drejeskiven er stemplet N07, hvilket indikerer, at oliepumpen har en større ydelse end pumpen til Ape 50, denne er mærket med T06.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: wandmann, Guppy

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af jbmotor.

Fakta om tuning - Korrekt Indstilling af oliepumpe 2 år 7 måneder siden #124

• wandmann
  • wandmann's profilbillede
  • 1. gear
  • 1. gear
  • Modtagne Tak: 14
Hej Jørgen
Motor sat sig den. 2017-06-17, ved 4490km. Med Original cylinder. Jeg var ude at køre en varm dag hvor jeg havde lukket varmespejlet fra udstødningsvarmen til kabinen, troede det var derfor at den havde sat sig ang. ikke kunne komme af med varmen.

Har nu efter at målt hvor meget oliepumpen giver, tror at pumpen er defekt.

Spørgsmål: Hvor almindelig er det at oliepumpen står af.

Jeg har nu vedr. Modificering af motoren
Luftskjold ved svinghjul saves af ved rille.
Udskiftning af cylinder – topstykke – stempel. cylinder kit 85cc (stempel ringe) vendt rigtigt
Monterer stører dysse i karburatoren. Nr. 70 (køre ikke godt med nr. 72)
Udskiftning af tandhjul. Z16 tænder.
Justering af oliepumpen? Skue ved kabel kan ikke justeres mere op. Den giver ca. 1%

Har mistanke om at den lille slange fra oliepumpen har et knæk (er for kort)
Ved du hvilket størrelse jeg skal købe hjem (lille olie slange)

Jeg køre derfor nu med olie i benzintanken = 200ml. pr. tankning på ca. 8 liter benzin.
Har ikke kørt over 30km i timen, køre med lav omdrejninger, kørt nu ca. 500km efter Modificering.

Venlig hilsen Peter.

Fakta om tuning - Korrekt Indstilling af oliepumpe 2 år 7 måneder siden #125

• jbmotor
  • jbmotor's profilbillede Emne forfatter
  • Moderator
  • Moderator
  • Modtagne Tak: 198
Hej Peter

Som jeg beskriver i mit indlæg, er det vigtigt at du har styr på dit benzin forbrug i forhold til olieforbrug.

Som udgangspunkt ville jeg afmontere det lille dæksel der sidder over oliepumpen og kontrollere hvor den lille "prik" på drejeskiven står i forhold til "stregen" på pumpehuset.

Som beskrevet, vil jeg justere kablet således at "prik" står ud for "streg" se billede først i indlægget.
Derefter kontrolleres olieforbruget i forhold til forbrugt liter benzin og så justere kablet til 2 - 2,5% olie.
Nu da du har blandet olie i benzinen, kan du kontrollere om din oliepumpe virker ved at afmontere olieslangen på karburatoren, lade motoren gå tomgang og se om der kommer olie ud af slangen. Se video (ikke en Ape, men princippet er det samme)

Som du kan se i videoen kommer der relativt meget olie når drejeskiven er drejet op til fuld ydelse. I tomgang giver den meget lidt olie.

Der må ikke være knæk på olieslangen !!!
Slangen kan købes her: www.motobee.de/ersatzteile-zubehoer/ape-...n-pumpe-zum-vergaser
eller ved vore danske Ape forhandlere.
Jeg vil anbefale dig at bruge fullsyntetisk 2 taksolie, da denne type olie ikke bliver tyk, som mineralskolie når det bliver koldt.
Dit varmesystem som sidder omkring udstødnings røret, har ingen indflydelse på hvor varm cylinderen bliver.
Husk, at du skal køre med NGK 9 tændrør eller tilsvarende.
Håber at du har fået svar på dit spørgsmål, ellers må du skrive igen.
Jørgen
Følgende bruger(e) sagde tak: wandmann

Fakta om tuning - Korrekt Indstilling af oliepumpe 2 år 7 måneder siden #126

• wandmann
  • wandmann's profilbillede
  • 1. gear
  • 1. gear
  • Modtagne Tak: 14
Jeg har altid brugt fullsyntetisk 2 taksolie.
Jeg vil prøve at demonter olie slangen og se hvor meget der kommer. (ikke tænk på det)
og se justeringen på pumpen, når mit helbred kan.

• Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.409 sekunder