Se hvordan du kan skifte statoren på din Ape 50 - 1 af 2

Det er ikke svært at skifte stator på en Ape 50. Det kan være lidt af et pille arbejde og du skal være opmærksom på nogle småting, men følger du denne guide, får du det hele af vide.

I guiden går jeg ud fra at du har taget venstre plastik skjold af, som skjuler motoren. Det er lige til at skrue af.

Guiden er i 2 dele:
1. del Statoren afmonteres. - 2. del Ny stator monteres

Vigtigt:
Bestil ikke en ny stator, før du har skilt dit multistik af og tjekket hvor mange ben stikket bruger.
Derfor starter vi med at skille multistikket ad.
Hvis KGI.dk ikke har den stator din Ape 50 bruger, skal du bare kontakte dem, så bestiller de den hjem i løbet af få dage. 

Se hvordan du gør det i denne guide.
Vi håber at du kan bruge guiden.

#1 loft tukken

Jeg plejer at løfte "tukken" op i den ene side og sætte en pind under. På den måde får jeg mere plads at arbejde på.

Jeg sætter også altid noget under hjulet, hvis nu uheldet skulle være ude og ape'n skulle falde ned, så stoppe det der er under hjulet, den i at falde helt ned.

Her brugte jeg en gammel udstødning ;-)


#2

Ape'n har 4 punkter der er beregnet til at løfte den op i. Brug et af disse. Der sidder et i hvert hjørne.


#3

Først skruer du multistikket fri. Stikket bliver holdt fast af et jern beslag. På billedet kan du se hvor det sidder.


#4

Her ser du jernbeslaget, som holder multistikket fast. Jern beslaget er skruet fast med en skrue og bolt igennem motor ophænget.


#5

Her ser du bolten der holder jernbeslaget fast på den anden side af motor ophænget.

Lige tilhøjre for den, kommer der en tynd slange ud af motorophænget. Dette er olieslangen til selvblanderen, den går op til karburatoren.
Pas godt på at den ikke får et knæk, eller at der ikke kommer hul i den. Jeg har af afmonteret den på dette billed, da jeg desværre måtte skære min bolt af med en vinkelsliber. Bolten var rustet fast.

Hvis du skal have slangen af, trækker du den bare af karburatoren og ud gennem hullerne.


#6

Her har jeg fjernet bolten. Jeg kom desværre til at skære lidt i røret hvor olieslangen skal være (højre side af billedet). Så det må jeg svejse, når det bliver lidt varmere i vejret.

 


#7

Her ser du jernbeslaget, som holdt multistikket.


#8

Tag forsigtigt multistikket ud.


#9

Træk forsigtigt multistikket fra hinanden.


#10

Her ser du "hun" stikket. Det er den ende af stikket, der sidder på ape'ns ledningsnet.
Som du kan se bruger dette stik 5 ben ud af 6. Det vil sige at jeg skal bestille en stator med 5 ben.


#11

Her ser du "han" stikket. Det er stikket, der sidder på statoren.

Det er derfor vigtigt at du køber en stator, der bruger samme antal ben, som du kan se på "hun" stikket oven for.


#12

Tag nu blæserskjoldet af. Det sidder med 4 skruer.


#13

Skrue svinghjulet af. Du skal bruge en størrelse 20 topnøgle.

Hold fast på svinghjulet, mens du skruer skruen løs. Holder du ikke fast på svinghjulet drejer svinghjulet bare med rundt.

Jeg har skruet bolten af her.

Jeg har en møtrikspænder maskine, som gør underværker med skruer, og bolte som sidder godt fast på både biler og :-) Tukker ;-)

Her er et link til Møtrikspænder 1/2" 230V 900W ca. pris 500.-

Jeg har haft den i mange år og den fejler aldrig ;-)

Møtrikspanderen både skruer og banker samtidig. På den måde kan den få skruer og bolte af selv om at de sidder MEGET fast. På samme måde er den god til at spænde skruer og bolte på igen.


#14

Skru din Svinghjulaftrækker på her. Sørg for at skruen i midten af svinghjulaftrækkeren er skruet langt ud.

Du kan købe en svinghjulaftrækker her.
KGI.dk - 1 stk. Aftrækker (ca. pris 60,-)


#15

Her er svinghjulaftrækkeren skruet fast på svinghjulet.

Når du har skruet svinghjulaftrækkeren godt fast, skal du bare skrue på skruen i midten, til svinghjulet går løst. 

Skruen i midten, bliver skruet ind på krumtapakslen, så som trækker svinghjulet ud.


#16

Træk forsigtigt svinghjulet af. Det støder på luftrøret til luftfilteret, men med lidt god vilje får du arbejdet svinghjulet af.

Tips:
Du kan evt. sænke motoren, så støder svinghjulet ikke på luftrøret.


#17

Tag forsigtigt halvmånen ud, så den ikke falder af og bliver væk.


#18

Her ser du en halvmåne. En halvmåne sikre at krumtappen ikke kan dreje rundt uden af svinghjulet drejer med.


#19

Tag et billed af tændingsindstillingen.

Vigtigt:
Tag et billed af tændingsindstillingen, inden du løsner statoren. På den måde kan du sikre dig, at du får sat tændingen nøjagtig som den var. Tændingstidspunktet er meget vigtigt, da ape'n ikke kan køre, eller ikke køre ordentligt, hvis det står forkert.


#20

Her er selve statoren. Den sidder fast med 3 - 4 skruer. Min sidder kun fast med 3 som du kan se her. Skrue skruerne ud og løsne statoren.


#21

Tag forsigtigt ledningerne af tændspolen. Men IKKE den gule ledning!

Ledningerne er;
Grøn, Rød og Hvid.

 


#22

Her ser du ledningerne, der sad på tændspolen, samt lidt af gummihatten.


#23

Træk gummihætten af ledningerne.
Her ses gummihætten.

 


#24

Træk ledningerne, der sad på tændspolen ud af hullet.

Disse ledninger sidder fast på statoren i den anden ende.

 


#25

Træk ledningerne ud af motorblokken. Det er lidt af et pillearbejde, da de sidder fast med 2 gummi dutter.
Gummi dutterne sørge for, at der ikke kommer snavs ind til statoren.
De skal ikke genbruges, da der sidder nogle nye på den nye stator.
Træk ledningerne ud på stator siden.

 


#26

Her ser du hvor ledningerne og gummi dutterne gik igennem motorblokken.


#27

Her ses den gamle stator.


#28

Her er den nye stator. Husk at tjekke at den bruger de samme antal ben i multistikket som den gamle.


Tillykke, Du har nu afmonteret din stator.

Sådan skiftes statoren 1 af 2
Sådan skiftes statoren 2 af 2

Venlig hilsen
Ape50.dk